یونیت هیدرولیـک چیست؟

معرفی یونیت هیدرولیک

یونیت هیدرولیک

یونیت هیدرولیک  مجموعه ای متشکل از پمپ روغن،  الکترموتور ، مخزن مایع ، و شیر کنترل جریان می باشد که وظیفه اصلی آن تولید دبی و فشار است.

این دستگاه با تولید فشار هیدرولیکی ، حرکت موتور ها ، سیلندرها و قسمتهای مکمل یه سیستم هیدرولیکی را ممکن می سازد.

اجزای یونیت هیدرولیک

پمپ

پمپ به عنوان قلب سیستم هیدرولیک ، توان مکانیکی را که بوسیله موتورهای الکتریکی با احتراق داخلی تامین میگردد ، به توان هیدرولیکی تبدیل می کند.

پمپ فقط مولد جریان سیال بوده و سطح فشار ایجاد شده به میزان بار مقاومی که توسط عملگر سیستم هیدرولیک بر آن غلبه می شود، بستگی دارد. پمپ عمل مکش سیال را از داخل مخزن بر عهده داشته و از این طریق به عنوان قلب سیستم ، سیال را به مصرف کننده جهت عملکرد آن می رساند. پمپها با توجه به نوع قطعاتی که عمل مکش و رانش مایع هیدرولیک را در آنها انجام می دهند ، به انواع پمپ های دنده ای ، پمپ های پره ای و پمپ های پیستونی تقسیم می شوند.

حجم مایعی که با یکبار چرخش محور پمپ به مدار رانده می شود حجم انتقالی واحد (v) نامیده می شود. با ضرب(V) در دور پمپ دبی حجمی تولیدی یا جریان دهی پمپ(Q) به دست می آید. در پمپ های ثابت جریاندهی ثابت است ، اما در پمپ های قابل تنظیم می توان با تغییر حجم انتقالی واحد ، دبی حجمی تولیدی به وسیله پمپ را تغییر داد. در مدار هیدرولیک فشار تنها هنگامی به وجود می آید که مقاومتی در برابر عبور جریان ایجاد شود. این مقاومت می تواند به عنوان مثال در نتیجه تنگ شدن لوله یا بار گذاری یک سیلندر هیدرولیک به وجود بیاید.

عمل پمپ کردن برای همه پمپ ها یکسان است. عملکرد مکانیکی پمپ یک مکش نسبی در ورودی ایجاد میکند.این عمل باعث می گردد که فشار جو جریان را به داخل پمپ هدایت کند. سپس پمپ جریان را به سیستم هیدرولیکی می کشد. پمپ دارای دو شیر یکطرفه می باشد که شیر یکطرفه 1 به ورودی پمپ متصل است و جریان فقط از این طریق وارد پمپ می شود و شیر یکطرفه 2 به پمپ تخلیه متصل است و جریان فقط از این طریق خارج می گردد.

یونیت هیدرولیک

 

الکتروموتور

نیکولا تسلا به عنوان پایه گذار اصول میدان مغناطیسی دوار در سال 1882 معرفی شد. امروزه برخی از از این اصول به عنوان انقلاب صنعتی دوم یاد می کنند. چراکه این کشف نیکولا تسلا به تولید آسانتر انرژی الکتریکی و انتقال آن در مسافتهای طولانی کمک زیادی نمود.

استفاده از الکترموتورهای مختلف در صنعت کنونی به اوج خود رسیده، که یکی از این مصارف در علم هیدرولیک و یونیت هیدرولیک می باشد.

الکتروموتور

وجود الکتروموتور مناسب در یک یونیت هیدرولیک به عنوان تولید کننده نیروی مورد نیاز پمپ بسیار با اهمیت است . قدرت این موتورها در یونیتهای مختلف با توانهای مختلف متفاوت است. اغلب برای تامین قدرت از موتورهای تک فاز تا ۲.۲ کیلووات و سه فاز تا توان ۱۶۰ کیلووات استفاده میشود.

الکتروموتور

مخزن

مخزن یا منبع تجمع سیال ، قسمت به نظر ساده از اجزای یک یونیت هیدرولیکی است ولی در عین حال از مهم ترین و حساس ترین آنهاست. یک مخزن علاوه بر نگهداری سیال ، وظیفه خنک کردن آن ، تمیز کردن سیال توسط فیلتر تعبیه شده در آن وظیفه نگهداری قطعات دیگر به صورت منظم در انواع یونیتها را بر عهده دارد. مخازن روغن ضمن تامین روغن مورد نیاز یونیت ها همیشه باید به صورت آب بندی بمانند و هیچ گونه نشتی که باعث از بین رفتن و کم شدن روغن مورد نیاز می شود نداشته باشند. سایز و ابعاد مخزن سیال بسته به لیتر و میزان حجم سیال تولید میشود.

شیرهای هیدرولیکی

شیرهای هیدرولیکی

شیرهای هیدرولیکی کنترل جهت فشار جریان مسیر سرعت و نیروی سیلندر و یا موتور را تعیین می نمایند ، در واقع شیر یک ابزار کنترل کننده است که برای تنظیم میزان جریان سیال در خط لوله به کار می رود،  شیر عموماً از یک گذرگاه جریان که سطح جریان آن می تواند متغیر باشد تشکیل شده است. تحریک خارجی با دست و یا توسط فعال کننده که به صورت پنوماتیکی ، الکتریکی ویا هیدرولیکی نصب گردیده و در ارتباط با برخی سیگنال‌های موقعیتی می‌باشد ایجاد می‌شود . این ترکیب شیر و فعال کننده را یک شیر کنترل کننده اتوماتیک می‌نامند. شیرها با توجه به ساختمان داخلی آنها به دو گروه شیرهای سوپاپی و شیرهای کشویی تقسیم می شود

 

یونیت هیدرولیک

در شیرهای سوپاپی یک سطحی جهت قرار گرفتن سوپاپ تعبیه شده است است و از نشست و یا بازنشست یک قطعه به شکل و ابعاد مناسب در این سطح عمل باز و بسته شدن شیر صورت می پذیرد. اکثر شیرهای تنظیم فشار و جریان از نوع شیرهای سوپاپی می باشند از ویژگیهای شیرهای سوپاپی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

# آب بندی بسیار مناسب و نشتی کم

# مناسب برای سیالات نوع HFبه علت عدم وجود اصطکاک لغزشی

# عدم حساسیت به آلودگی

یونیت هیدرولیک

 شیرهای کشویی

درشیرهای کشویی کنترل مسیر جریان در داخل شیر به وسیله جابجایی محوری یک پیستون استوانه ای شکل انجام می‌شود سطوحی از پیستون شیر و اتصالات شیر را باز و بسته می نمایند سطوح کنترل کننده نامیده می شود

از ویژگی‌های شیرهای پیستونی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود

#عدم نیاز به نیروی تحریک بزرگ به علت عدم وجود فشار بر روی سطوح تحتانی ۲۲

تغییر راحت عملکرد شیر با تعویض

# امکان نشتی به علت وجود لقی بین پیستون و سیلندر داخلی شیر

# ناپایداری شیر به هنگام بالا بودن سرعت جریان به علت وجود نیروهای ضربه‌ای بر روی پیستون

 شیرهای کنترل جهت

این نوع شیرها تعیین کننده جهت هستند که یک سیال در یک مدار طی می کند به عبارت دیگر این شیرها برای کنترل جهت جریان در یک سیستم هیدرولیکی استفاده می شود همچنین می‌توان گفت ابزاری است در یک سیستم هیدرولیکی که باعث شروع شدن ، پایان و تغییر جهت جریان سیال میشود.  شیر کنترل جهت در واقع تعیین کننده نوع طرح سیستم هیدرولیکی (باز یا بسته) می باشد نمونه کاربرد آنها در یک سیستم هیدرولیکی مدار فعال کننده است . یعنی جایی که جهت حرکت سیلندر هیدرولیکی یا یک موتور استفاده می شود

یونیت هیدرولیک

شیرهای راه دهنده

این شیرها وسیله‌ای جهت باز کردن و یا بستن مسیر جریان بوده که در اثر این عمل حرکت سیستم شروع یا متوقف می شود .

جهت آشنایی با یونیت هیدرولیک فشار قوی لینک را کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *