صافی و فیلتر هیدرولیک چیست

صافی و فیلتر هیدرولیک

صافی و فیلتر هیدرولیک

فیلتر به معنای جدا کننده یا صافی ذرات میکروبی در سیال است. برای نمایش افت فشار درفیلتردر دو طرف آن فشارسنج نصب می کنیم و برای جداکردن فیلتر درهنگام سرویس شیرهای باز و بست دستی را تعبیه میکنیم.عملکرد صحیح پمپ نیاز به اتمسفر دارد پس درشرایط وجود آلودگی هوا استفاده از فیلتر هوایی لازم است. برای از بین بردن الودگی در سیستم های پیشرفته با فشار بالا ازترکیب فیلتر و صافی هیدرولیک استفاده می شود.

صافی هیدرولیک و فیلتر هیدرولیک

صافی یا (مدیا)چیست؟ وظیفه آن جداسازی آلاینده ها و ذرات درشت از سیال است. صافی معمولا به صورت ورقه ای یا چین دار تولید میشود. با بالا رفتن ظرفیت فنداسیون افت فشار فیلتر کاهش پیدا میکند و جریان مقاومت کمتری دارد. با گرفتگی و آلودگی تدریجی صافی هیدرولیک درطول کار کردن با سیستم، اگر افت فشار افزایش پیدا میکند باعث میشود افزایش صدا، عمر مفید پمپ  کاهش یابد. برای نشان دادن وضعیت کار کرد صافی هیدرولیک بین پمپ و صافی یک فشارسنج گذاشته می شود. اگر فشار افت کند میتوان فهمید که صافی هیدرولیک گرفته شده است.

معرفی یونیت هیدرولیک

متصل بودن به یک منبع محرک که جریان هیدرولیک را تولید می کند. یونیت هیدرولیک گفته می شود.

مدیا از مواد مختفی ساخته شده که عبارت اند از:

1) تور فلزی

2)پلیمر

3)تور غیر فلزی

فیلتر هیدرولیک بسیار ضعیف تر از صافی هیدرولیک می باشد. یکی از وظایف فیلتر هیدرولیک تحمل فشار کاری روی سیستم است.

ایجاد افت فشار در سیستم فقط بخاطر پیچیده تر بودن فیلتر هیدرولیک از صافی هیدرولیک است.

فیلتر خط برگشت برای تهنشین کردن آلودگی در مخزن نمی باشد این فیلتر به دلیل پایین بودن فشار در سیستم های دقیق با لقی بسیار کم و پمپ های بازدهی بالا استفاده می شود.

اگر ذرات خارجی و رسوبات روغن وارد سیستم هیدرولیک شوند این مسئله سبب نقص شیرها سیلندرها و قطعات دیگر سیستم هیدرولیک می گردد که نهایتاً سیستم هیدرولیک معیوب شده و از کار می افتد و نتیجاً از کار افتادن سیستم هیدرولیک را باعث می شود.

اگر رسوباتی مانند رسوبات روغنی وارد سیستم هیدرولیک بشود باعث می شود شیر سیلندرها و قطعات دیگر هیدرولیک دچار آسیب شود که در نهایت سیستم هیدرولیک معیوب شده و دیگر نمی تواند کار کند. سیستم هیدولیک ساده دارای یک یا دو فیلتر در نقاط مختلف سیستم می باشد. یکی از ویژگی های سیسیتم هیدرولیک اتوماتیک کردن سیستم‌های هیدرولیک است.که به این دو دسته صافی و فیلتر هیدرولیک  گفته می شود.

فیلتر ها به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

فیلتر با توری فلزی: از یک نوع توری فلزی که به صورت ریز بافت تولید می شود که ویژگی اصلی این فیلتر برای تصفیه کننده روغن مورد استفاده قرار می گیرد. درون این یک فیلتر به نام دیوار توری است که این فیلتر قابل برداشتن و تمیز کرن است.

فیلتر نوع کیونو: این نوع فیلتر زیاد در سیستم هیدرولیک مورد استفاده قرار نمی گیرد که گاهی اوقات در سیستم هیدرولیک استفاده می شود.

مزیت این فیلتر:

درصورت جمع شدن رسوبات در این فیلتر برای جلوگیری از گرفتگی فیلتر بدون نیاز به باز شدن فیلتر میتوان آن را سرویس موقت نمود.

فیلتر میکروبی: این نوع فیلتر قدرت جمع آوری و جذب ذرات با قدرت بالا است تا حدی که می تواند ذرات میکروبی را جذب نماید. این فیلتر مانند فیلترهای قبلی دارای شیر مجرای فرعی است. یک فیلتر از جنس سلولزی است با مجراهای بسیار ریز میکرونی.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *