تفاوت سیستم هیدرولیک و پنوماتیک

چه تفاوتی بین هیدرولیک و پنوماتیک وجود دارد؟

بیشترین تفاوت سیستم هیدرولیک و پنوماتیک از این واقعیت ناشی می شود که سیستم های هیدرولیک از مایعات استفاده می کنند که فشرده نمی شوند ولی در سیستم های پنوماتیک از گازها استفاده می شود. این بر نحوه عملکرد و ساخت سیستم ها و همچنین قابلیت ها و کاربردهای آنها درتأثیر می گذارد. به طور خلاصه ، سیستم های هیدرولیکی بزرگتر و کندتر هستند ، اما دقت و قدرت بیشتری را ارائه می دهند ، در حالی که سیستم های پنوماتیک برای برنامه هایی که به سیستم های سریعتر و جمع و جورتر که به  نیرو و دقت کمتری نیاز دارند ، مناسب ترند.

ماشین های هیدرولیک چگونه کار می کنند؟

هیدرولیک برای انتقال فشار وارد شده در یک نقطه به نقطه دیگر به روغن یا آب متکی است. آنها می توانند از هر چیزی از روغن معدنی تا اتیلن گلیکول گرفته تا مایعات مصنوعی گرفته تا آب استفاده کنند.با توجه به نیاز به پمپ مایعات در سیستم های هیدرولیک به طور کلی این سیستم ها دارای مخزن هستند. این سیستم ها معمولاً بزرگتر ساخته می شوند و فضای بیشتری را اشغال می کنند.

جوانب مثبت و منفی ماشین های هیدرولیک

سیستم های هیدرولیک توانایی مقاومت بیشتری نسبت به پنوماتیک دارند و همچنین از دقت و کارایی بالاتری نسبت به سیستم های پنوماتیک برخوردار هستند. با توجه به استفاده این سیستم ها ازمایعات برای کار ، آنها همچنین خود روانکاری می کنند. علاوه بر این ، هیدرولیک با گذشت زمان هزینه عملیاتی کمتری دارد. با این حال ، هزینه اولیه سیستم هیدرولیک بالا است. با توجه به قدرت سیستم های هیدرولیکی ، قطعات باید بسیار محکم باشند  و تجهیزات بیشتری برای مدیریت مایعات مورد نیاز است ، که برای هوا لازم نیست. آنها همچنین دارای حساسیت در برابر آتش هستند ، زیرا آنها اغلب از مایعات قابل اشتعال استفاده میکنند ، اگرچه برخی از سیستم ها با مایع مقاوم در برابر آتش کار می کنند.

کاربردهای ماشین های هیدرولیک

ماشین آلات هیدرولیک در یک بخش از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند که به قدرت بیشتری نیاز دارند ، از جمله خودرو ، تجهیزات سنگین ، دریایی ، هوا فضا ، معدن و صنایع. هیدرولیک را می توان در لودرها و پرسهای صنعتی ، در تنظیم بال و سیستم های فرمان در هواپیما و به عنوان بخشی از سیستم هایی که حرکت را تامین می کنند ، یافت. با این حال ، به دلیل وابستگی آنها به روغن یا مایعات دیگر ، باید توجه داشت که به دلیل احتمال آلودگی از محیط مایع ماشین آلات ، نمی توان از ماشین های هیدرولیک در برنامه های غذایی ، دارویی یا علوم زیستی استفاده کرد.

سیستم هیدرولیک

ماشین های پنوماتیک چگونه کار می کنند؟

پنوماتیک مانند هیدرولیک کار می کند ، اما آنها برای کار به جای مایع از گاز استفاده می کنند ، معمولاً ازهوا که می تواند مستقیماً از محیط اطراف آنها گرفته شود. این استفاده از یک محیط به راحتی قابل دستیابی می باشد و این موضوع طراحی سیستم پنوماتیک را کمی تغییر می دهد ، از جمله افزودن کمپرسور ، چیزی که سیستم هیدرولیک ندارد. از آنجا که این سیستم ها نیاز به فشرده سازی هوا قبل از استفاده دارند ، ممکن است تا زمان آماده شدن تأخیر کمی داشته باشد. با این حال ، وقتی گاز فشرده شد ، می توانند با سرعت بیشتری حرکت کنند. سیستم های پنوماتیک نیز کوچکتر و ساده تر از هیدرولیک هستند و برای برنامه هایی که به فشار کمتری نیاز دارند مناسب هستند.

جوانب مثبت و منفی ماشین های پنوماتیک

پنوماتیک به لطف وابستگی به هوا تمیزتر از هیدرولیک است ، بنابراین می توان از آنها در شرایطی که تمیز کردن ضروری است مانند پردازش مواد غذایی استفاده کرد. همچنین نصب آنها ارزان تر از هیدرولیک است ، زیرا سیستم های آنها ساده تر هستند و لازم نیست که دوام داشته باشند ( این سیستم فشار کمترایجاد می کنند).  با این حال این سیستم ها جوانب منفی  نسبت به سیستم های هیدرولیک دارند. دستگاه های پنوماتیک از قدرت و کارایی کمتری نسبت به هیدرولیک برخوردار هستند. دقت آنها نسبت به هیدرولیک نیز کمتر است. از آنجا که آنها به قطعاتی با دوام بالا احتیاج ندارند ، نگهداری آنها با گذشت زمان 5-10 برابر هیدرولیک نیز گران می شود و برای حفظ آنها کار بیشتری لازم است.

کابرد های پنوماتیک

ماشین های پنوماتیک را می توان در بخش های خودرو ، حمل و نقل ، ساخت و ساز ، پزشکی و صنعتی یافت. پنوماتیک در ابزار دستی ساخت و ساز و خودرو ، سیستم های بسته بندی و جابجایی مواد در صنعت و در سیستم های تولید و فرآوری مواد غذایی و دارویی ظاهر می شود.

هیدرولیک و پنوماتیک  ، این دو نوع سیستم دارای  ویژگی ها و کاربردهای بسیار متفاوتی هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت سیستم هیدرولیک و پنوماتیک , ماشین های هیدرولیک , خدمات مرتبط و محصولات مرتبط با گروه صنعتی هیدروپرس در ارتباط باشید.

سیستم پنوماتیک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *